Sök:

Massage i skolan

ett försök att förändra barns uppfattning
av sin skolmiljö


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om och på vilket sätt barnens uppfattning av sin skolmiljö kunde förändras genom regelbunden massage. Samt vilka förändringar i skolmiljön som kunde observeras. Undersökningen gjordes i en klass med 12 barn i årskurs ett. Vi hade regelbunden massage med barnen tre tillfällen i veckan under vår VFU. Vi har kommit fram till resultatet genom att intervjua alla barn i klassen vid två olika tillfällen, ett innan vi började med massagen och ett i slutet av VFU:n. Vi har även observerat barnen genom att använda oss av observationsscheman och ostrukturerade observationer under hela VFU:n. Vår slutsats av resultatet visar att barnens uppfattningar om sin skolmiljö kan förändras genom regelbunden massage. Det visade sig på så sätt att de blev mer medvetna om sin skolmiljö. Vi har även kunnat se skillnader i deras skolmiljö genom våra observationer, då konflikterna minskade.

Författare

Helen Lindberg Heidi Teppola

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..