Maskulinitetsuttryck - att språkhandla genus
Studiens syfte är att synliggöra hur olika former och uttryck av maskuliniteter konstrueras i en kommunikativ undervisningssituation. Således fokuserar examensarbetet tre lärares kommunikation med elever i en specifik undervisningsmiljö. Vidare består intentionen med studien att diskutera den miljöspecifika genusjargongen på ett samhälleligt och strukturellt plan. Detta kopplat till en genuspedagogisk diskussion.
Examensarbetet är en kvalitativ studie vilken innefattar två kvalitativa datainsamlingsmetoder, observation och intervju, ett val grundat på uppsatsens innehåll och syfte.
Studiens resultat beskriver en hegemonisk maskulinitet som överordnad övriga maskulinitetsuttryck, vilka yttrar sig genom heteronormativitet, förlöjligande samt ett könsstereotypt förhållningssätt och kategoriserande. Vidare har författaren uttolkat två atypiska maskulinitetstyper, vilka utmärks av egenskaper såsom förtrolighet och omsorg. Sammantaget visar examensarbetet på situationsbundna uttryck av en hegemonisk maskulinitet, vilken författaren utifrån en viss teoretisk tolkningsram, menar har tydliga beröringspunkter med ett överordnat genussystem.