Sök:

Märkvärdiga relationer - analysmodell av relationer mellan varumärke och konsument


Syftet var att teoretiskt generera en analysmodell för företag som kan bistå dem med att fastställa möjligheterna till relation mellan varumärke och konsument samt att testa modellen empiriskt. Kvalitativ metod ligger till grund för uppsatsen, då vi valde att studera möjligheterna till relation mellan konsument och varumärke via intervjubaserade samtal med konsumenter. Vi använde teoristudier av konsumentbeteende, varumärkesbyggande och relationsmarknadsföring för att generera modellen. Data från konsumenterna låg till grund för att testa modellens hållbarhet. Teoristudierna resulterade i en analysmodell som testades empiriskt på konsumenter. Resultaten visade att modellen har giltighet och att det gick att besvara de uppställda variablerna. Modellen kunde segmentera konsumenter utifrån deras relationspotential. Den genererade kunskap åt företag som vill anta relationsmarknadsföring i deras varumärkesbyggande. Detta skulle kunna ske på ett enkelt och användarvänligt sätt. Det fanns mycket att vinna för ett företag som ville använda modellen.

Författare

Anders Andrén Christoffer Kral

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..