Sök:

Marknadsföringen av en tv-program

En undersökning om marknadsföringsprocessen av en tv-produktion.

Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva hur patienter med MRSA upplevde att bli vårdade samt hur de upplevde bemötandet från sjukvårdspersonalen. Metoden: Studien var en beskrivande litteraturstudie baserad på 15 vetenskapliga artiklar som granskats och kvalitetsbedömts. Resultatet: Resultatet visade att patienternas kunskap om MRSA varierade. Upplevelsen av att ha fått MRSA fick en stor känslomässig påverkan på livet och de var oroliga för framtiden. Orsaken till infektionen trodde vissa berodde på dålig personlig hygien. Upplevelsen av isolering kändes traumatisk och ledde till ångest och depression för många patienter men var också positivt för en del. Patiener med MRSA upplevde att det rådde brist på information från sjukvårdspersonalen om hur MRSA påverkade deras liv. Bemötandet upplevdes obehagligt eftersom personalen hade ett oprofessionellt förhållningssätt mot de infekterade patienterna. Många var rädda för att föra smittan vidare till familjen och vänner. Slutsats: Ytterligare studier behövs för att belysa hur kunskap hos patienter och sjukvårdspersonal varierade. Isoleringen upplevdes trauamatisk och det rådde brist på information och bemötande.

Författare

Insulander Henric

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Medier och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..