Sök:

Marknadsföring via Instagram


Rapport syftar till att undersöka hur Instagram kan användas i marknadsföringssyfte för startup-bolag. Rapporten är en aktionsforskning eftersom den skrivs i samarbete med författarnas eget företag, Made in Majorna. Som startup-bolag har vi en begränsad budget till marknadsföring och vår största marknadsföringskanal är Instagram. Problemet som uppstått är att antalet nya följare och likes har stagnerat och vi vill undersöka ifall det finns en strategi som genererar ett större engagemang. En marknadsföringsmodell för Instagram har byggts upp utifrån den teoretiska referensramen och denna modell testas under två testperioder. Resultatet visar på att en hög aktivitet med varierat innehåll ökar intresset för företaget i form av nya följare och fler likes per dag. Bildtyp är viktigare än tidpunkten när det gäller upplägg av bilder för att skapa engagemang hos våra följare. Resultatet kan konstatera att Instagram i första hand leder till spridning och utökad kännedom av varumärket och inte till direkta köp. Utökad kännedom av varumärket ger ett ökat intresse och leder troligtvis till köp på längre sikt.

Författare

TIM WIKLUND CHRISTIAN DAHL

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..