Sök:

Marknadseffektivitet

en studie om kursförändringar kring
kvartalsrapportering för de mest omsatta företagen på
Stockholmsbörsen


Aktiemarknadens mest grundläggande uppgift är att genom nyemissioner förmedla nytt kapital till näringslivet för investering och utveckling. Inveserarnas incitament till att placera nytt kapital vid nyemissioner kommer att minska om aktiekurserna inte helt återspeglar all tillgänglig information. En effektiv aktiemarknad är därför av stor betydelse för samhällsekonomin. Studier om marknadseffektivitet har pågått sedan 1950- talet. Eugen F. Fama utvecklade hypotesen om den effektiva marknaden då han klassificerade marknadseffektiviteten i svag-, mellanstark och stark form. Varje form återspeglar en viss informationsmängd i aktiekursen. Denna hypotes har varit central inom forskningen om aktiemarknadens effektivítet och ligger därför till grund för uppsatsen. Syftet med uppsatsen är att testa den mellanstarka formen av effektivitet på den svenska aktiemarknaden i samband med företagens publicering av kvartalsrapporter. Aktiemarknaden representeras i undersökningen av ett urval av de största företagen på Stockholmsbörsen. Dessa grupperas utifrån skillnaden mellan företagens faktiska och förväntade kvartalsrapporter. Resultatet av undersökningen visar både att aktiemarknaden är effektiv och ineffektiv. För de företagen med bättre kvartalsrapporter än förväntat uppvisade marknaden ett effektivt mönster. För de företagen med sämre kvartalsrapporter än förväntat uppvisades ett resultat som till stor del strider mot den effektiva marknadshypotesen.

Författare

Jessica Ahlström Malin Eidegren

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..