Sök:

Mänskan är människa baratillsammans med andra Elevperspektiv på specialpedagogiken

Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om hur lärandet påverkas av specialpedagogiska insatser, hur den har utvecklats och hur den har bedrivits inom det svenska skolväsendet. Gruppens betydelse för individen och de sociala kontakterna i klassen belyses. Syftet med föreliggande uppsats är att ge röst åt elever från år 6 - 9 om hur deras lärandesituation påverkas av att specialpedagogiska insatser sker utanför klassens ram och hur den individuella utvecklingsplanen kan vara ett stöd i deras lärande. Med hjälp av intervjuer av fem elever framträder olika bilder av hur de uppfattar sig själva, skolan och specialpedagogiken. De ger också sin syn på den individuella utvecklingsplanen. Utanförskap och sämre sociala kontakter kan bli följden av att specialpedagogiska insatser sker utanför klassens ram. När de positiva effekterna av stödet uteblir kan självförtroendet hos eleven försämras. I Sverige har jämlikhet i samhälle och skola länge varit ett viktigt inslag i samhällsdebatten och historiskt sett har skolan blivit allt mer inkluderande. Strävan har varit att ge alla likvärdiga möjligheter när det gäller utbildning. De ekonomiska resurserna i skolan har överlag minskat under 1990-talet. Detta har lett till en ökad social kategorisering av elever med skolsvårigheter

Författare

Jan Vendel

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..