Sök:

Mångkultur, historia och samhälle

Anledningen till att examensarbetet ?Mångkultur, historia och samhälle? gått från tanke till handling är en gryende insikt om ett komplext cirkulärt förhållande där orsak och verkan går hand i hand. Ett förhållande som medför att samhället påverkar skolan som i sin tur påverkar samhället. Insikten om skolans och lärarens roll i denna förändringsprocess är drivkraften i detta examensarbete. Sedan en längre tid tillbaka är Sverige ett mångkulturellt samhälle. Det finns dock vissa brister i relationer mellan dagens olika etniska grupper i landet. Ett exempel som vittnar därom är de konflikter som uppstått mellan främlingsfientliga grupperingar och invandrargrupper, och som i vissa fall kan rubriceras som ?hets mot folkgrupp?. Enligt statistik från BRÅ (Brottsförebyggande rådet) har antalet anmälningar för hets mot folkgrupp ökat från 146 stycken år 1995 till 715 stycken år 2004. Det betyder att anmälningarna nära nog femdubblats under en period om tio år. Enligt Göran Andolf, docent och författare och till boken ?Historien och gymnasieskolan: undervisning och läroböcker 1820-1965?, och professor Tomas Englund, som skrivit boken ?Läroplanens och skolplanens politiska dimension?, kan det påvisas att skeenden i samhället återspeglat sig i skolans utformning. Om Englunds och Andolfs teorier överensstämmer med verkligheten och om skolan kan vara med och påverka samhället är det av största vikt att skolans organisation, med lärarna i spetsen, kan komma till insikt om detta och utforma undervisningen därefter.

Författare

Jens Häggstål Dan-Anders Matstoms

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..