Sök:

Mångfald i lärandeprocessen bör ge mångfald i examination

my
manager ett verktyg?


Att påverka sin egen skolgång kan betraktas som en ynnest eller som ett krav. I vilket fall så anser författarna att elevens utvildning blir den bästa möjliga om eleven får möjlighet att vara med och besluta - både i lärandeprocessen och i examinationsprocessen. Syftet med detta arbete var just att studera elevernas inflytande i lärande- och elevernas inflytande i examinationsprocessen. Utifrån författarnas studier så visar det sig att eleverna mycket riktigt förespråkar ett inflytande i dessa. Författarna utförde två studier, Studie I "Janne", där elever från gymnasieskolan och folkhögskolan fick ta ställning till en fiktiv elev, Janne, och hans svårigheter kring den skriftliga examinationsformen. I studie II fick eleverna se en "My Manager" som författarna utformade i syfte att ge eleverna mer inblick i, och mer inflytande över, sin skolgång. Den viktigaste aspekten på det här arbetet är att öppna dörren för en diskussion kring alternativa examinationsformer. Idag, under den målstyrda skolformen finns det många olika underviskningsmetoder som prövas, uppmuntras och tillämpas: allt för att tillmötesgå elevens individualitet. Därför är det viktigt att även examinatinsfomer prövas, uppmuntras och tillämpas på motsvarande sätt. Författarna tror att undervisning och examination går hand i hand och om de båda verkar i samklang kan de bidra till varje elevs långsiktiga kunskap.

Författare

Joanna Hansson Ewa Wikström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..