Managementkonsultens externa kommunikation gentemot allmänheten
Extern kommunikationProfessionella tjänsteföretagReflexivDramaturgiArgumentationManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Med denna uppsats vill jag bidra med att utveckla förståelsen kring professionella tjänsteföretags (managementkonsulter) externa kommunikation. Uppsatsen belyser hur dessa kommunicerar gentemot en ?allmänhet?. I min uppfattning finns det inget tvivel i frågan kring varför konsultföretagen väljer att marknadsföra sig gentemot ett selektivt urval av människor. Det är just marknadsföringen och de potentiella nya kunder denna genererar som konsultbolagen är ute efter. En alternativ åsikt är att det professionella tjänsteföretaget kommunicerar externt i syfte att skryta och att legitimera sina interna förmågor. Uppsatsen visar på ett antal infallsvinklar om och hur professionella tjänsteföretag kommunicerar med sin omgivning och vad som händer när detta sker. Tolkningarna av det professionella tjänsteföretagets kommunikation bygger på olika teoretiska perspektiv, aspektseende och reflexivitet. På så sätt riktar uppsatsen viss kritik gentemot det kommunicerade budskapet. En stor insikt har varit att en åhörare ska lyssna till professionella tjänsteföretag men samtidigt ifrågasätta budskapets legitimitet och på så sätt initiera eget förändringsarbete.