Sök:

?Man vill ju bara få samma bemötande som alla andra? - En kvalitativ studie om bemötande av HBT(Q)-personer på Ungdomsmottagningen


Syftet med uppsatsen är att beskriva hur HBT(Q)-personer kan uppleva sig bli bemötta på Ungdomsmottagningen och hur personal på Ungdomsmottagningen kan uppleva sina möjligheter att bemöta dem. Vidare vilken betydelse sexuell läggning och könsidentitet får i mötet. Uppsatsen bygger på kvalitativa intervjuer med personal som arbetar med samtal på Ungdomsmottagningen och HBT(Q)-personer som besökt denna verksamhet. Uppsatsen bygger på följande frågeställningar: ? Vad kan HBT(Q)-personer ha för tankar och känslor inför att besöka ungdomsmottagningen? ? Hur kan de uppleva bemötandet och förståelsen för deras sexualitet och identitet i såväl mötet med personalen på ungdomsmottagningen som i miljön i ungdomsmottagningens lokaler? ? Vilken betydelse kan sexuell läggning och könsidentitet ha i mötet med ungdomsmottagningen och hur tänker HBT(Q)-personer och personalen kring definitioner av sexuell läggning och könsidentitet och hur kan bemötandet påverkas av detta? ? Vilka kunskaper kan personal och HBT(Q)-ungdomar uppleva som viktiga för att bemöta och samtala med HBT(Q)-personer och hur upplever personal att de bemöter HBT(Q)-personer?Vi har analyserat vårt insamlade material utifrån ett Queerteoretiskt perspektiv och Kommunikationsteori. Resultaten påvisade bland annat att personalen oroade sig för att vara heteronormativa både i mötet och i sin information och att de reflekterade över hur de kunde bemöta på bästa sätt och sökte kunskaper för detta. Många av ungdomarna upplevde samtidigt att de i mötet blev osynliggjorda, att deras sexuella läggning överproblematiserades eller att de inte fick svar på sina frågor. Många upplevde att de inte fått veta hur könssjukdomar smittas vid samkönade sexuella kontakter och att de fortfarande inte visste detta. Andra ungdomar upplevde en öppenhet och ett relevant bemötande. Ungdomarna lyfte fram att det viktigaste i hur de skulle vilja bli bemötta var att inte antas vara heterosexuella. Personalen ville också bemöta HBT(Q)-personer som alla andra samtidigt som de eftersökte specifika kunskaper rörande hur de skulle bemöta HBT(Q)-personer. Personalen och ungdomarna hade i många fall olika åsikter rörande hur viktigt det är att definiera sin sexuella läggning och/ eller könsidentitet vilket kan tänkas skapa en kollision i mötet.

Författare

Jenny Hansson Lisa Lindblom

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..