Sök:

Man kan inte älska alla

en studie om mobbning


Syfte med det här arbetet var att försöka förstå och beskriva vad som definierar mobbning. Vilka är det som mobbar och vilka är det som blir utsatta för mobbningen. Om och hur mobbning påverkar den utsattes lärande och prestationer i skolan. Vad kan skolan göra? Hur arbetar skolor konkret och aktivt för att förebygga mobbning? Den här studien har utförts på fyra skolor. På två av dessa skolor utfördes det kvaletativaintervjuer med engagerade pedagoger i antimobbningsteam. I den här studien finns även en kvaletativintervju med en tjej som under sin skoltid blev utsatt för mobbning. Resultatet av studien visar dels på att ett aktivt arbete mot mobbning sker ute på skolorna. Mobbning påverkar elevers prestationer och lärande negativt.

Författare

Erica Larsson Veronica Melin

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..