Sök:

"Man får tänka lite... då blir man klokare"

Lärande när barn spelar digitala puzzlespel


Föreliggande studie har som syfte att undersöka barns lärandepraktiker och meningsskapande samspel när de spelar digitala spel tillsammans. Barn i årskurs två har delats in i fyra grupper. Två av grupperna har spelat datorspelet Labyrint och de båda andra grupperna har spelat datorspelet Bloxorz. Data samlades in i två steg: först genom videoobservation av spelsituationerna i ett första skede och sedan genom ett påföljande stimulated recall-samtal där den inspelade spelsituationen diskuterades tillsammans med barnen. Data har sedan analyserats med en interaktionsanalytisk metod som undersöker hur barnen använder verbal och ickeverbal kommunikation i samspel med varandra, kontexter och teknologier för att lösa olika typer av uppgifter i spelen.Studien leder till slutsatsen att olika former av samspel äger rum mellan spelare och åskådare, man skapar gemensamt strategier för problemlösning. Strategierna realiseras genom arbetsfördelning mellan barnen, där fördelningen kan vara större eller mindre. En relevant parameter är utsträckningen i vilken spelaren antingen är en fullt agerande spelare med eget initiativtagande, eller som motsats intar rollen av utförare av åskådarnas instruktioner. En annan parameter relevant för samtliga strategier är huruvida barnet utgår från ett situerat avatar-perspektiv eller ett mer holistiskt nivå-perspektiv vid val av strategi.Spel har en enorm motiverande kraft och barn samlas gärna kring datorn och spelar dataspel. Där kan de använda sina samlade kunskaper och inre motivation för att prova olika strategier vid problemlösning. Flera olika fenomen känns igen från tidigare forskning; flow, inre motivation, utforskande spelstrategier och målsökande spelstrategier. Den aktuella studien bidrar med en metod, en analysmodell samt begrepp för ökad förståelse av gemensamt lärande.

Författare

Lisa Swahn Petra Nilsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..