Sök:

?Man blir suktad av filmer att köpa saker?

? En kandidatuppsats om hur barn uppfattar produktplacering i barnfilm

På senare tid har produktplacering blivit vanligare i Sverige och för företagen har det blivit ett allt mer naturligt sätt att marknadsföra sig. Parallellt med detta diskuteras marknadsföring riktad till barn allt mer intensivt. I diskussionen lyfts det faktum fram att barn har blivit mer delaktiga i familjens inköp. Vi har dock saknat studier som sammanför dessa ämnen. Syftet med denna uppsats är därför att skapa förståelse för hur barn uppfattar produktplacering i barnfilm. Olika undersökningar har gjorts för att uppnå syftet med uppsatsen. Intervjuer med branschen har gjorts för att få förståelse för hur produktplacering i film fungerar. Fem filmer för barn har studerats med syfte att kartlägga produktplacering i denna typ av film. Tio stycken föräldraintervjuer har genomförts. Utifrån dessa har vi fått inblick i hur föräldrar kan tycka deras barn påverkas efter att de sett en film och hur delaktiga de upplevs vara i familjens inköp. Slutligen har en fokusgruppsundersökning gjorts med totalt tolv nioåriga barn. Detta för att se hur barnen själva uppfattar produktplacering. Kartläggningen av filmerna visade att alla studerade filmer innehöll produktplacering. Samtalen med barnen visade bland annat att de uppfattade produktplacering. Förståelsen för vem som var avsändare och syftet med produktplacering varierade mellan barnen. Utifrån barnens berättelser har vi fått uppfattningen att produktplacering skapar habegär hos barnen. Enligt vår uppfattning verkar det mest effektivt att koppla produkter till dessa karaktärer för att nå barnen.

Författare

Cecilia Winnberg Therese Hemberg

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..