Sök:

?Man blir glad av musik och bild?

En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar och värderingar av estetiska uttrycksformer i undervisningen

Syftet med denna studie är att samla kunskap om lärares uppfattningar om och värdering av estetiska uttrycksformer i undervisningen. Studiens empiriska material har samlats in genom en kvalitativ intervjustudie där åtta lärare på sex olika skolor har intervjuats. De medverkande lärarna arbetar alla på lågstadiet i samma kommun och har ansvar för en egen klass. Lärarna har inte behövt speciella kompetenser eller behörigheter inom de estetiska uttrycksformerna för att delta i studien och informanternas ålder och kön har inte haft någon betydelse.Resultaten i studien visar att lärarna uppfattar de estetiska uttrycksformerna som lustfyllda och stimulerande för eleverna. Vidare framkommer det att de estetiska uttrycksformerna i stor utsträckning uppfattas som verktyg för att främja lärandet i skolans andra ämnen. Lärarna anser att bild är lättast att integrera med andra ämnen. En gemensam uppfattning hos lärarna är att de estetiska uttrycksformerna prioriteras bort till förmån för andra teoretiska ämnen.Resultatet i vår studie visar att lärarnas egen trygghet och kunskap är det som påverkar undervisningen. Andra faktorer som påverkar arbetssätt som innefattar estetiska uttrycksformer är tillgång på material och lokaler.

Författare

Fredrik Gustavsson Tobias Johansson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..