Sök:

Man behöver inte göra det märkvärdigare än vad det är

en
studie om lärares uppfattningar av skriftliga omdömen i den
individuella utvecklingsplanen.


Skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling var en komplettering i den individuella utvecklingsplan från och med juli 2008 som varje elev har rätt till. Motiveringen till val av titel var att vi under studien har uppfattat och ansåg att skriftliga omdömen inte var märkvärdigare än ett förtydligande av IUP. Syftet var att belysa hur bestämmelsen av skriftliga omdömen påverkat lärarnas uppdrag, vad lärarna hade för uppfattning och vilka konsekvenser lärarna trodde att omdömen skulle få i framtiden. Den valda metoden var kvalitativa intervjuer då muntlig och skriftlig kommunikation nyttjades. Intervjupersonerna var fyra lärare verksamma i grundskolans tidigare år. I studien har vi huvudsakligen kommit fram till att lärarna upplevde skriftliga omdömen som något positivt men mycket arbete låg bakom vid tillämpningen av reformeringen. Lärarna bearbetade informationen, efterlyste kompetensutveckling och analyserat kursplaner mer än tidigare.

Författare

Thérese Abrahamsson Charlotte Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..