Sök:

Måltiden och Autenticiteten

Habitus pa?verkan pa? uppfattningen av a?kthet i ma?ltidskontext


En pojke pa? beso?k i Italien a?t da?r pizza, men pizzan var inte italiensk pizza pa? riktigt, den smakade inte alls som den pizzan han hade fa?tt i den stockholmsfo?rort han var uppva?xt i. Hur vi skildrar och uppfattar en destinations, eller en annan kulturs, ma?ltid beror till stor del pa? vilka fo?rutsa?ttningar vi har fo?r att utfo?ra analysen. I den ha?r uppsatsen sa? studeras begreppet autenticitet och hur det fo?rha?ller sig till Bourdieus teorier om habitus inom ramen fo?r en ma?ltidskontext. Studien har tagit avstamp ur netnografisk metod och naturligt fo?rekommande data i form av reseskildringar som publicerats o?ppet pa? internet har anva?nts fo?r att analysera upplevd autenticitet i ma?ltidskontext. Materialet har sedan analyserats med hja?lp av kvalitativ inneha?llsanalys. I resultatet utkristalliseras tre huvudomra?den inom ma?ltiden som fo?rmedlare av autenticitet na?mligen, mo?tet med den Andre, platsen och maten och drycken. Studien visar pa? att det kan finnas ett samband pa? hur vi upplever autenticiteten i en ma?ltidskontext och hur va?ra fo?rva?ntningar pa? ma?ltiden mo?ts av verkligheten. 

Författare

Joachim Sundqvist

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..