Mål- och resultatstyrning i offentlig verksamhet - En fallstudie av äldreförvaltningen inom Karlskrona kommun
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlMålstyrningResultatstyrningOffentlig verksamhetEkonomistyrning
Syfte:
Att sammanställa en beskrivning på hur mål- och resultatstyrning fungerar i
praktiken enligt budgetansvariga på verkställande nivå i offentlig verksamhet.
Sedan studera huruvida mål- och resultatstyrning i offentlig verksamhet kan
klassificeras som mål- och resultatstyrning enligt allmänna indelningar inom
ekonomistyrning av olika författare. Vi skall samtidigt både finna svar på om
mål- och resultatstyrningen är en väl fungerande styrmetod och om mätbarheten
av uppställda mål måste finnas för att kunna utföra mål- och resultatstyrning i
en offentlig verksamhet.
Metod:
Djupintervjuer med budgetansvariga personer i äldreförvaltningen i Karlskrona
kommun. Intervjupersonernas utsagor har vi sedan tolkat till innebörden av mål-
och resultatstyrning i äldreförvaltningen.
Slutsats:
Vår studie har kommit fram till att äldreförvaltningen som påstår sig använda
mål- och resultatstyrning i själva verket bedriver ?ramstyrning med
kostnadsansvar? enligt de teorier kring ekonomistyrning som vi har studerat. Vi
har dock samtidigt fått svar på att deras styrmetod fungerar på ett bra sätt
och att detta till stor del beror på att de gör mätningar i form av ?abstrakta
bedömningar? av verksamheten.