Sök:

MÖTEN MED SVENSK SKOLA

Thailändska barns erfarenheter från den svenska skolan och interkulturell pedagogik


Syftet med studien är att bidra med kunskap om thailändska barns erfarenheter av mötet med den svenska skolan. Empiriska data i studien är intervjuer om äldre thailändska barns upplevelser i svensk skola. Barn som endast gått i svensk skola mellan 6 till 12 månader har observerats i skolan. Referensramen är en jämförelse av Thailands och Sveriges kulturer riktat mot delar av samhällsförhållanden och skolsystem. Den teoretiska ansatsen är interkulturell teori och datainsamlingen har genomförts i form av kvalitativa retrospektiva intervjuer. Resultatet av studien pekar på hur de kulturella skillnaderna mellan länderna blir ett hinder både för läraren och för barnen i skolan. Konsekvenserna för barnen i ett längre perspektiv blir mindre möjligheter till delaktig i det svenska samhället. Studien indikerar behovet av ökad kompetens inom pedagogik och didaktiska metoder med ett interkulturellt perspektiv.

Författare

Pariyakorn Andersson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..