Sök:

MAT PÅ 30 MINUTER!

Ett designförslag på hur seriellt berättande kan främja matlagningen för den unga nybörjaren i köket


Dagens ungdomar lagar för lite mat själva och konsumerar för mycket halv- och helfabrikat. De har växt upp i ett samhälle där snabbmaten är så lättillgänglig att de inte behövt eller känt behov av att lära sig laga mat, förutsatt att de inte har ett genuint intresse för matlagning. Denna brist på kunskap och erfarenhet kring matlagning resulterar i allt för ohälsosamma matvanor när de väl flyttat hemifrån och står på egna ben. När vi dessutom lever i en tid där skola, träningar och andra aktiviteter tar stor del av vår vardagliga tid, är den egna tiden i köket och viljan att försöka lära sig, något som lätt prioriteras bort. Syftet med detta examensarbete är därför att skapa ett designförslag, ett fiktivt supplement till ICA Bokförlags Rutiga Kokboken, som skall förbättra förutsättningarna för ungdomars vardagliga matlagning och därmed främja deras matvanor. Jag har genom ett nära samarbete med Birgitta Rasmusson; kvinnan bakom Rutiga Kokboken, genom kvalitativa intervjuer med målgruppen och teorier om olika medel för visuell kommunikation så som illustration, seriellt berättande och gestaltlagar, studerat hur man skapar en informativ gestaltning mot målgruppens behov och Rutiga Kokbokens grafiska profil. Resultatet blev ett designförslag på en lös bilaga anpassad för Rutiga Kokboken och målgruppen, kvinnor och män 18-25 år. Bilagan är en vardaglig matguide för nybörjaren i köket, som tar upp vardagliga redskap, råvaror och kryddor, samt användningen av dem vid tillredning av mat. Detta genom att servera målgruppen färdiga förslag på näringsrik, enkel mat i form av seriellt berättande illustrationer. Två av de viktigaste faktorerna att tänka på vid val av recept var, förutom utseende, tidsaspekten på max 30 minuter, samt bredden och variationen mellan receptförslagen.

Författare

Cira Wikström

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..