Sök:

Lyfter matematiken?

Lärares syn på utvecklingsarbete inom matematik


Rubriken till detta arbete kommer från Matematikdelegationens betänkande, ?Att lyfta matematiken?. Utbildningsdepartementet fick i uppdrag att ta fram en handlingsplan som skulle syfta till att förändra synen på matematik och öka intresset för matematikämnet hos Sveriges elever. I betänkandet presenteras fyra huvudmål för matematiksatsningen: 1. Stöd och utveckla aktiviteter som ökar intresset för och insikterna om matematikens värde, roll och betydelse i vardag, yrkesliv, vetenskap och samhälle. 2. Utbilda kvalificerade lärare i matematik för alla barn, ungdomar och vuxna. 3. Stöd och samordna alla goda krafter som verkar för bättre lärande och undervisning i matematik. 4. Tydliggör och utveckla syfte, mål, innehåll och bedömning i matematik för hela utbildningssystemet. (SOU 2004:97, s.99) Mitt syfte med detta arbete har varit att undersöka om matematiken verkligen lyfter, har matematiksatsningen gett de önskade resultaten?I detta arbete behandlas skolutveckling först ur ett mer generellt perspektiv för att därefter behandla matematikutvecklingen som en specifik del av skolans utvecklingsarbete. Matematik, som en del av skolutvecklingen, kan stöta på svårigheter som ibland kan vara generella för hela skolkulturen, men ibland även vara speciella för matematikämnet.Med utgångspunkt från Matematikdelegationens fyra huvudmål synliggörs i arbetets resultat vissa av de möjligheter och svårigheter som utvecklingen av matematikundervisningen kan innebära. Av attitydundersökningens resultat kan även utläsas att flertalet lärare innehar ett stort intresse för matematik. Detta står i motsats till Matematikdelegationen, som istället skriver att många lärare har en negativ inställning till matematik.Undersökningens resultat visar att många lärare efterfrågar fortbildning, före¬läsningar, studiecirklar och pedagogiska diskussioner inom skolämnet matematik. Brist på fortbildning visar sig även vara det näst största hindret till matematikutveckling när respondenterna själva får rangordna olika utvecklings¬hindrande faktorer. Enligt undersökningens resultat ses bristen på tid p.g.a. övriga arbetsuppgifter som inte innefattar undervisningstimmar som det största hindret för att utveckla matematik¬undervisningen.

Författare

Maria Borgelin

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..