Lokaler och redskap i Idrott och hälsa
En studie om lokal- och redskapstillgångar på grundskolan och gymnasieskolan
Vid starten av idrottsundervisningen på 1800-talet fanns en problematik gällande lokalbrist. Denna problematik fortsatte och aktuell forskning visar att endast 70 % av Sveriges skolor i början av århundradet hade regelbunden tillgång till en gymnastiksal eller idrottshall. Kopplat till denna problematik saknas forskning kring huruvida det finns tillfredsställande redskap till förfogande eller ej. Därför syftar denna studie till att undersöka vilka lokaler samt redskap, fasta och lösa, som idrottslärare har till sitt förfogande i undervisningen och i vilken utsträckning de har det. Denna studie baseras på en webbenkät som har skickats ut till idrottslärare för att uppfylla syftet. Resultaten indikerar att denna problematik finns kvar då alla lärare fortfarande inte har tillgång till de lokaler som behövs för att bedriva en rättvis undervisning. Ett av de största lokalproblemen är simhallen. Gällande redskap pekar resultaten på att många idrottslärare bland annat saknar relevant teknisk utrustning. En reflektion som dragits av denna studie är att lokaltillgångarna överlag borde förbättras.