Sök:

Lojalitetsprogram

Hur kan ett gemensamt lojalitetsprogram hjälpa butiker i mindre orter med lönsamhetsproblem?

Det råder ett väldigt tufft klimat inom detaljhandeln, och detta gör att det krävs mycket ansträngning från butikernas sida för att få ett lönsamt företag. Det har uppmärksammats att det är svårt för enskilda butiker i mindre kommuner att kunna behålla sin verksamhet, på grund av den hårda konkurrensen från etablerade kedjor i större städer.Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på om ett samarbete mellan butiker i en mindre kommun via ett gemensamt lojalitetsprogram, leder till att butikerna får det lättare att överleva på marknaden. Detta genom teorier kring relationsinriktad konsumtion, som syftar till att behålla kunderna genom att utveckla bra relationer, men även tidigare studier kring lojalitetsprogram för att finna eventuella skillnader och likheter. Insamlingen av empiri gjordes med hjälp av fokusgruppsintervjuer, där grupperna bestod av människor i tre olika ålderskategorier. Genom detta erhölls information om hur respondenterna förhåller sig till ett gemensamt lojalitetsprogram, utifrån frågor om förtroende och kundtillfredsställelse.Slutsatsen i rapporten visar att kundvärdet, besöksfrekvensen, engagemanget och relationerna har utvecklats med hjälp av lojalitetsprogrammet. Det går inte att dra en fullständig slutsats om att detta leder till ökad lojalitet och lönsamhet, eftersom tidigare forskning inte är helt överens om att dessa faktorer bidrar till detta. Dock visar resultatet i rapporten, att de första stegen för att erhålla ökad lönsamhet och lojalitet är infriade, och att det enligt de flesta forskare borde leda till ökad lönsamhet på lång sikt. Det har även framgått av rapporten att det finns en skillnad mellan de traditionella lojalitetprogrammen och ett samarbetande lojalitetsprogram. Detta är att det inte spelar någon roll vilken lojalitet kunden har innan lojalitetsprogrammet, för att denne ska öka sina köp.

Författare

Matilda Andersson Sarah Ehrenborg

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..