Sök:

Livsstilsförändring på livstid?

Projekt med inriktning mot unga, överviktiga, på Väddö Folkhögskola, 2005 - 2008


BAKGRUNDEn utav lärarnas uppgifter är att bedöma och betygsätta sina elever i ämnet Idrott och hälsa.Det visar sig vara viktigt att veta vad man som lärare ska bedöma och betygsätta hos elevernaför att bedömningen ska bli rätt. Vi har haft ett antal betygsystem genom åren somhjälpmedel för lärarnas bedömningar och betygsättningar. Men hur anser lärarna att de självabedömer sina elever i ämnet Idrott och hälsa?SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGARMitt syfte med examensarbetet är att undersöka vad lärare i idrott och hälsa anser de självabedömer och betygsätter hos sina elever. Arbetet kommer att besvara syftet utifrån tvåfrågeställningar det vill säga vad lärarna anser att de bedömer och betygsätter hos eleverna iidrott och hälsa samt varför de bedömer sina elever som de gör enligt dem själva.METODExamensarbetet inspireras av hermeneutiken som vetenskapsteoretisk ansats och kvalitativdatainsamling genom intervjuer som metod. Informanterna var utbildade mot de senare årenoch har arbetat i skolverksamheten i 18-23 år.RESULTATResultaten visar att lärarna bedömer eleverna efter andra kriterier än vad läroplanen säger. Ettutav kriterierna som de väger in vid bedömning och betygsättning som inte står i läroplanenär laganda mellan eleverna. Den gemensamma faktorn för vad som lärarna bedömer först är3utveckling och inställning. Varför eleverna bedöms som de gör enligt lärarna beror pårelationen som lärarna har med eleverna och att läroplanen är otydlig samt abstrakt.

Författare

Ebba Sellström

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..