Sök:

Liv, lust och läge

En undersökning av hur Sveriges kommuner beskriver sig själva i platsannonser


I platsannonser med kommuner som avsändare finns en kortare kommunbeskrivning. Syftet med den här undersökningen är att se vad som tas upp i dessa kommunbeskrivningar. För att få fram det har textanalys gjorts av sammanlagt 245 platsannonser. Platsannonserna har hämtats från platsbanken på www.arbetsformedlingen.se och ur dagstidningen Dagens Nyheter. Platsannonserna är insamlade under september och oktober 2014. För att få fram en övergripande bild av innehållet i kommunbeskrivningarna har innehållet kategoriserats.Resultatet av undersökningen visar att kommunbeskrivningarna följer ett tydligt mönster. Kommunerna lyfter fram det positiva; värden som framträder är bland annat framtidstro och närhet/trygghet. Att en kommun är liten till storleken lyfts i flera kommunbeskrivningar fram som något positivt, en större kommun kan dock istället lyfta fram just sin storlek med beskrivningar som att kommunen är ?en populär bostadsort?. Framtidstron visar sig både i formuleringar som gäller befolkningsstorleken och näringslivet. Invånarnas möjligheter till resor, fritidssysselsättningar och vistelser i natur är andra teman som är vanligt förekommande.

Författare

Maria Sörgard

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..