Sök:

Likvärdiga betyg

en undersökning om likvärdigheten i
betygsbedömningen i en kommun i Norrbotten

I vårt examensarbete har vi under höstterminen 2005 undersökt och analyserat betygsbedömning i en kommun i Norrbotten. Syftet var att genom jämförelse av elevers betyg se om bedömningen är likvärdig i kommunens skolor och undersöka hur det målrelaterade betygssystemet tolkas. Litteraturen som vi studerat bevisar att detta är ett problem i hela landet. Vi har undersökt det nuvarande målrelaterade systemets för- och nackdelar, för att få en helhetsbild och därmed lättare förstå problematiken. Lärarna utövar myndighetsutövning vid betygssättning och har därför ett stort ansvar mot eleverna. Enligt Skolverket bör lokala betygskriterier gemensamt utarbetas i kommunens skolor för att klargöra de olika kriterierna i kursplanerna. Undersökningen har vi gjort genom att vi tillämpat kvalitativa och kvantitativa metoder. Uppgifter om elevers betyg har vi hämtat från betygskataloger, där vi tittat på fyra avgångsklassers slutbetyg från grundskolan och gymnasieskolans första år i. Dessa elevers betyg har vi jämfört för att se om de har skett en förändring i betygen. Vi gjorde en enkätundersökning av grundskollärarnas syn på det målrelaterade betygssystemet samt intervjuer med gymnasielärare i de undersökta ämnena. Vi ville få en uppfattning om grundskollärarnas och gymnasielärarnas kunskapssyn överensstämmer med varandra.Resultatet vi kom fram till visade att betygssättningen inte är likvärdig i de undersökta skolorna. Det visade sig att grundskoleelevernas betyg i de undersökta ämnena sjönk i gymnasiets första år för dem flesta. Någon klass behöll samma betygsnivå i större utsträckning än de andra. En annan orsak för olikheterna kan vara bristen av lokala betygskriterier i kommunen. Dessutom är kunskapssynen olika och bidrar till en olikvärdig betygsbedömnin

Författare

Britt-Inger Fagervall Esther Salomonsson-Juuso Britta Tervaniemi

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..