Sök:

Lika lo?n fo?r lika arbete?

En studie av argumentationen kring folkskolla?rarnas lo?nedebatt i Svensk La?raretidning a?r 1906


Denna uppsats behandlar argumentationen kring folkskolla?rarnas lo?nedebatt som presenteras i Svenska la?raretidning a?r 1906. Fokus ligger pa? argumentationen kring lo?nefo?rslaget som tidningen presenterar, vilka argument som anva?nds och vilka delar tidningen tar upp. Detta har gjorts genom en argumentationsanalys utga?ende fra?n Toulmins (1958) argumentationsmodell. Utifra?n denna modell har jag systematiskt ga?tt igenom argumentationen i tidningen. De olika akto?rerna har delats in i olika grupper och deras argument har lyfts fram med de underliggande va?rderingar som ligger i grund fo?r deras retorik. Slutsatserna da?rifra?n presenteras i resultat och analysdelen. Diskussionen utga?r fra?n Connells (2003) teorier om genus som system och belyser tidningens argumentation utifra?n manliga och kvinnliga egenskaper och samha?lleliga strukturer. Det kan konstateras att merparten av argumentationen fokuserar pa? olika lo?n till kvinnor. Argumentationen utga?r fra?n att ma?nnen har rollen som familjefo?rso?rjare och da?rmed har sto?rre ekonomiska behov. Man ha?nvisar ocksa? till andra samtida yrken da?r kvinnor har la?gre sta?llning och sa?mre betalt a?n ma?nnen. Dock finns det motsta?nd mot den oja?mna lo?nesa?ttningen. Ett flertal folkskolla?rarinnor med petitioner presenteras men den mest framsta?ende a?r Elsa Eschelsson som framfo?r starka argument emot den olika lo?nen. Slutligen kan vi se hur folkskolla?rarka?ren i detta forum sta?r som enad fo?r lika lo?n fo?r lika arbete och utbildning medan det fra?n samha?llets ha?ll i stort kra?vs att la?rarinnorna skall fa? la?gre lo?n. 

Författare

Ellen Broberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..