Sök:

Lika för alla?

Elevers uppfattningar om rättvisa betyg och likvärdig bedömning


Syftet med vår uppsats är att ta reda på elevers uppfattningar om betyg och bedömning och huruvida de upplever dessa som rättvisa och likvärdiga. Vi vill även ta reda på om eleverna anser att genus spelar in i fråga om bedömning och betygsättning. För att ta reda på detta har vi använt oss av en huvudsakligen kvantitativ enkätstudie med kvalitativa inslag. Frågorna i enkäten behandlar ämnen som betyg grundade på tidigare prestationer, förutfattade meningar, att bli ?stämplade? av lärare och fastna i en uppfattning som kanske inte är rättvis, om lärare i sin tur låter meningar av social, kulturell eller genusmässig bakgrund påverka deras bedömningar av eleverna och om eleverna anser att deras val av utbildning (yrkesförberedande eller studieförberedande) spelar in i fråga om bedömning och betyg. Detta syfte uppnås med hjälp av en enkätstudie som delades ut bland 100 elever på en gymnasieskola i norra Sverige. Studiens resultat visar att de flesta elever anser sig ha blivit rättvist och likvärdigt bedömda. Två frågor visar dock på skillnader i uppfattning och är signifikanta utifrån genus samt/eller val av studieinriktning. Dessa frågor gäller huruvida elever upplever att de blivit bedömda utifrån vad de tidigare presterat samt huruvida deras lärare ger dem möjligheter att förbättra sina resultat på inlämningsuppgifter genom exempelvis processkrivning.

Författare

Nina Huuva Matti Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..