Sök:

Leverantörsval vid inköp från Kina - En kvalitativ studie om svenska mikroföretag och deras resonemang kring kvalitet i leverantörsval samt hur detta påverkar inköpsprocessen


Globaliseringen har lett till en allt mer fragmenterad värdekedja och företag söker sig tillländer med låga kostnadsstrukturer för att stärka sin konkurrensförmåga på marknaden.Rapporter visar att handeln med Kina ökar och att landet idag är Sveriges störstasamarbetspartner i Asien. Det som framförallt lockar företag till att göra sina inköp i Kina ärde låga priserna samt landets stora produktionskapacitet. För att lyckas med sina affärer i Östfinns det en rad olika hinder som det svenska företaget måste övervinna, däribland det långageografiska avståndet som resulterar i långa ledtider samt svårigheter med kommunikationoch kulturskillnader.Uppsatsens syfte är att studera hur svenska små- och medelstora företag förhåller sig tillkvalitet då de väljer leverantör i Kina och hur detta val påverkar inköpsprocessen. Enhuvudfrågeställning har identifierats enligt följande: Hur resonerar företagen kring kvalitetvid val av leverantör och hur påverkar detta inköpsprocessen? För att besvara dennafrågeställning har en studie av tre svenska SMF-företag genomförts. Studien har varit avkvalitativ karaktär och djupintervjuer har genomförts inom området. Vidare har ett deduktivtangreppssätt tagits och referensramen grundar sig på vedertagna teorier kringinköpsprocessen, Quality Management och leverantörsval.De slutsatser som identifierats är att företagen anser att priset är en av de viktigaste aspekternavid val av leverantör men att en avvägning måste göras i förhållande till kvalitet i form avrelationen till leverantörer, produktens egenskaper och tillförlitligheten i leveranser. Valet avleverantör är centralt i inköpsprocessen och en långvarig god relation kan spara både tid ochpengar, företagen kan istället fokusera på sin kärnverksamhet och därigenom öka sinkonkurrenskraft. Vid ett genomarbetat leverantörsval ökar kvaliteten i processen ochföretagen kan fokusera på de aktiviteter som tillför kunden värde.

Författare

Carolina Albrektsson Johanna Olsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..