Sök:

Leverantörer är från Mars, detaljister är från Venus

Egna märkesvarors (EMV) inverkan på

A1237En pågående trend inom dagligvaruhandeln håller på att omforma förutsättningarna för samtliga aktörer, från leverantör till detaljist och slutligen mot konsument. För ett antal år sedan började dagligvarukedjor att introducera egna märkesvaror (EMV). Denna trend förmodas ha en inverkan på relationen mellan leverantör och detaljist.Studien avsåg att undersöka vilken inverkan EMV har på relationen mellan leverantör och detaljist samt studera vad som stödjer den. För att besvara syftet utfördes intervjuer med respondenter från sex företag. Studien omfattade de två största detaljisterna samt fyra leverantörer inom samma produktkategori. Två var märkesleverantörer och två EMV-leverantörer.Relationen såg till viss del olika ut åt mellan detaljisten och märkesleverantören respektive EMV-leverantören. Den förstnämnda relationen upplevdes vara av mer teknisk och prisinriktad karaktär medan den sistnämnda upplevdes som mer ?familjär?. EMV upplevdes ha en inverkan på relationen, vilket medförde både positiva och negativa effekter. Samtliga leverantörer upplevde ett skifte i makbalansen som effekt av EMV. Vidare framkom att de begrepp i studien som tas upp som stöd för relationen bör inte ses som enskilda faktorer, utan som interagerande beståndsdelar. Vill parterna förbättra chanserna för en långvarig relation bör de satsa på förtroende och engagemang och därigenom reducera maktbalansens negativa inverkan.

Författare

Theres Gustafsson Erik Wallin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..