Sök:

Lever vi som vi lär?

transportplaneringsprocessen ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv


Operation Atalanta är en EU gemensam marin operation utanför Somalias kust som syftar till att skydda Word Food Program sjötransporter från piratattacker i området. Försvarsmaktens styrkebidrag till operationen består i huvudsak av Internationella Korvettstyrkan (IKS) som innehåller korvetterna HMS Stockholm, HMS Malmö och stödfartyget HMS Trossö. Förbandet transporterades till insatsområdet med strategisk sjötransport. Att transportera svenska örlogs-fartyg på detta sätt är tämligen nytt inom marinen. Strategiska sjötransporter kräver framförhållning då sjötransportresurserna i vissa fall kan vara svårt att få tillgängliga på den tid som önskas. Därför har denna uppsats inriktats på transportplaneringen av operation Atalanta.Uppsatsen syftar till att undersöka och jämföra teori med praktik där kvalitativ textanalys har ställts mot kvalitativa intervjuer. Genom en undersökning av transportplaneringen under operation Atalanta som jämförts med Handbok Försvarsmaktens Transporter Grunder (H FM Tp Grunder) har skillnader identifieras. Dessa skillnader har senare värderas mot hur transportplanerings- processen följdes.Processen har i denna uppsats begränsats till att undersöka de tre första delprocesserna, som författaren valt kalla för faser: inhämtning, bedömning och upphandling. Faserna används genomgående genom empirin där underaktiviteterna i respektive fas presenteras. Faktorer att beakta under planeringen är kostnadseffektivitet, tid och kvalitet. Dessa faktorers inverkan undersöks närmare i respektive fas.Fallstudien visar att transportplaneringsprocessen inte följts enligt H FM Tp Grunder. Den främsta orsaken är tidsbrist som forcerat planeringen. Erfarenhet hos dem som varit involverade i planeringen har dock medgett att kontrollerade avsteg från processen kunnat göras.

Författare

Göran Walldén

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..