Sök:

Leken som verktyg för samspel


Syftet med det här examensarbetet är att visa på hur man med leken kan hjälpa barn att utveckla samspelet. Uppsatsen utgår från följande frågeställningar:Vad har leken för betydelse för samspelet?På vilka sätt kan man arbeta med leken för att utveckla samspelet?Metoden som användes var kvalitativ enkät. Fem personer som arbetar i förskolan fick besvara enkäten skriftligt. Resultaten visar att informanterna anser att lekens roll är viktigt för barns samspel. I leken tränar barnen turtagning, samförstånd och ömsesidighet. De tränar bearbetning av känslor, upplevelser och erfarenheter. För att samspela bra krävs även god kommunikation, samarbetsförmåga, lyhördhet, förståelse för andra, inlevelse, empati, minne, drivkraft och bra språk. Det är viktigt med närvarande pedagoger som vägleder och stöttar barnen. Barnen måste också ha lugn och ro när de leker och få möjlighet att leka färdigt.

Författare

Elin Hägglund

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..