Sök:

Leken i samverkan

vad är det?


Denna uppsats handlade om vilken inställning lärarna hade till lek samt att se hur leken används i samverkan mellan förskoleklassen och år ett. I vår bakgrund i arbetet har vi använt oss av forskningslitteratur som behandlat samverkan och lek i skolan. Vi använde oss av intervjuer som metod för att ta del av de olika lärares inställning till lek och hur leken användes i samverkan. Vår undersökning visade att leken i samverkan användes till stor del för att skapa en gemenskap bland barnen. I skola A användes leken i samverkan även som ett lärande där barnen själva fick undersöka och experimentera med olika material. I skola B användes leken i samverkan som ett avbrott från lärandet som inträffade i klassrummet. Samtliga lärare var dubbeltydiga i sin inställning till lek. Lärarna ansåg att lek är lärande medan de samtidigt tyckte att leken är naturlig för barnen och att leken förbereder barnen inför livet.

Författare

Åsa Nilsson Åsa Nordlund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..