Sök:

Ledare & Coach i samma person? En empirisk och teoretisk studie av begreppen ledare och coach


Inom området ledarskap studerade vi litteraturen för att få en uppfattning rörande begreppet ledare. Under genomgång påträffades även begreppet coach vilket väckte vårt intresse. Syftet med undersökningen blev att utreda innebörden i begreppen ledare respektive coach samt att jämföra och analysera dessa ur ett empiriskt och teoretiskt perspektiv. Metoden vi använde var kvalitativ och ledde till en djupgående forskning inom arbetslivets uppfattning om begreppen. Insamlingen av data gjordes i form av en kvalitativ enkätundersökning som sedan bearbetades i form av en tematisering. Den utföll i slutändan i ett resultat som blev grunden för teorin samt analysen. I analysen ställde vi empiri och teori mot varandra och anser att vi därigenom har fått en föreställning om begreppen. Därmed blev det mindre svårt att besvara forskningsfrågorna och uppfylla syftet. Sammanfattningsvis framhåller resultatet att en ledare är motiverande, inspirerande, strukturerad, framåtdrivande, lyhörd, empatisk, tydlig, engagerad samt kan leda. En coach är stöttande, rådgivande, utvecklande, vägledande, lyhörd och engagerande. I jämförelsen framkom dels likheter som att vara lyhörd, kunna leda/vägleda och vara engagerad medan skillnaderna var övriga nyckelord. Det diskuterades sedan och mynnade ut i förslag till fortsatt forskning. Några exempel var att jämföra ledare och coach med begreppen mentor och chef samt involvera aspekter som ålder och kön.

Författare

Henrik Gezelius Caroline Landgren

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..