Sök:

Leda till arbetslag eller arbetslag till leda

en studie
kring begreppet arbetslag i skolan på tre nivåer
i en kommunal skolorganisation


Att skriva om hur begreppet arbetslag definieras och kommuniceras inom en skolorganisation har varit mycket intressant och lärorikt. Vi har fått se hur ett begrepp har olika definitioner och betydelse för olika människor trots att de tror att de talar om samma sak. Men om man vill se skolan i en kommun i ett helhetsperspektiv så skapar det förvirring om man inte är överens om centrala begrepp i organisationen. Genom att belysa de skillnader och likheter som finns kring syfte, definitioner och kommunikation kring begreppet arbetslag hoppas vi underlätta för alla att nå en samsyn kring detta centrala begrepp. Uppsatsen är en kvalitativ studie i form av tre fokusgruppsintervjuer inom en kommunal skolorganisation, den politiskt beslutande nivån nämnden, förvaltningens styrande nivå och rektorernas verkställande nivå. Vi har också genomfört en studie hur begreppet arbetslag behandlats i litteratur och i skolans styrdokument. Syftet med denna uppsats var att studera begreppet arbetslag på tre nivåer. Frågeställningarna var o Finns en samsyn kring syftet med arbetslag, hur ser den då ut? o Kommunicerar man begreppet och i så fall hur? o Leder man aktivt mot arbetslag och i så fall hur? Studien visar att det inte finns någon samsyn kring syftet med arbetslag, mellan de tre nivåerna i skolorganisationen. Skillnaderna syns framförallt mellan nämnd och förvaltning å ena sidan och rektorerna å den andra. Det finns också en skillnad mellan hur grundskola och gymnasieskola ser på syftet med arbetslag. Förekomsten av kommunikation kring begreppet visar sig i studien kunna ses som synonymt med aktivt ledarskap mot arbetslag. I den aktuella kommunen har man tidigare kommunicerat/förankrat begreppet arbetslag och de som fanns inom skolorganisationen redan då, delar av förvaltningsledning och nämnd, anser att begreppet inte behöver kommuniceras mer. Nämnd och förvaltning berättar vidare att de tidigare jobbat aktivt med att leda till arbetslag. Det framkommer att kommunikation kring arbetslag som begrepp inte finns inom kommunen idag och detta efterfrågas av rektorerna i studien. De rektorer som arbetar i kommunen idag känner sig osäkra på vad de styrande lägger in i begreppet arbetslag och efterfrågar medel för att aktivt leda mot arbetslag. Den viktigaste slutsatsen som kan dras är man måste hålla kommunikationen kring centrala begrepp levande för att nå fram till ett gemensamt syfte som är föränderligt utifrån de krav som ställs på organisationen inifrån och utifrån.

Författare

Karin Kusoffsky Ewa Olausson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..