Sök:

Lathund för 2000-talet

Utvecklingen av en användarcentrerad sökfunktion och en undersökning i utbildningens roll vid införandet av nya IT-system

Forskning med hjälp av mikroskopi har med tiden ställt merspecialicerade krav på utrustning som används. Utrustningenhar blivit mer bättre men samtidigt också dyrare. Enhög kostnad innebär att avancerad mikroskopi inte kan användassom ett utbildningsverktyg inom grundutbildning.Dagens studenter tvingas på så sätt förberedas för framtidensforskning genom att använda gårdagens utrustning.I detta arbete visar vi hur virtuell mikroskopi kan användasför utbildning och forskning. Virtuell mikroskopi kananvändas som komplement, eller möjligtvis ersättning, förbefintlig undervisning. Vi har demonstrerat detta genomatt utveckla en pilotapplikation som simulerar de två metodernaFLIP och FRAP. Applikationen har utvärderatsmed hjälp av erfarna mikroskopianvändare på som har kommit med åsikter och förslag. Det harvisat sig att virtuell mikroskopi kan användas i flera olikasyften. Som ett pedagogiskt verktyg kan det användas somett träningsredskap både för mikroskophandhavande ochför att lära sig plattformen Endrov. För att utveckla entillfredsställande simulation av ett prov, så väl som abberationeri det optiska systemet, är det viktigt att skapa engod balans mellan ett trovärdigt visuellt uppträdande ochen hög nivå av interaktion med systemet. Därav nödvändighetenatt implementera optimerade algoritmer. Särskiltdiffusionen av proteiner i en cell kräver beräkningskraft.?Ni har övertygat mig om användbarheten meddetta virtuella mikroskop. Jag hoppas att detkommer att användas i utbildningssyfte.?Kommentar från deltagarei mikroskopienkät Karolinska   institutet

Författare

Fredrik Wenneberg

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..