Sök:

Läslust - en lisa för själen

den egna reflektionens betydelse för såväl läslust som läsförståelsen


Syftet med den här undersökningen är att titta närmare på hur läraren arbetar med skönlitteraturen och hur ett medvetet arbete med utgångspunkt från skönlitteraturen kan stimulera såväl läslusten som läsförståelsen. Vidare vill jag undersöka om det går att se några skillnader pojkar respektive flickors fokusering kring innehållet i de olika texterna. Undersökningen gjordes i fjärdeklass under våren 2005. Klassen bestod av tjugotre elever varav sex ligger som grund för den här undersökningen. För att ta reda på detta har jag gjort intervjuer med elever samt en lärare. Jag har också använt mig av observationer vid fyra tillfällen under arbetets gång för att ytterligare stärka resultatet. När det gäller den vetenskapsteoretiska grunden för undersökningsmetoden har jag valt en kvalitativ forskningsansats. I Kursplaner och betygskriterier (Skolverket, 2000, s.97) har jag tagit fasta på mål att uppnå i kursplanen för svenska där det trycks på att eleven utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimulans till att reflektera och värdera. Likaså att eleven förvärvar insikt i hur lärandet går till och reflektera över sin egen utveckling och lär sig både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper I min undersökning har jag sett hur viktig förförståelsen är för läsförståelsen och vikten av att ge tid för reflektion och återkoppling, såväl egen som tillsammans med andra. Jag har också sett att pojkar såväl som flickor i hög grad fokuserar på händelser och skeenden som sammanfaller med det som traditionellt ses som utmärkande gällande pojk- och flickböcker.

Författare

Märtha Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..