Sök:

Läromedel i matematik

-en kvalitativ textanalys


Vår uppsats tar upp tre olika perspektiv på lärande, behaviorism, kognitivism ochsociokulturellt perspektiv. Vårt intresse ligger i att se vilken syn de utvalda läromedlen imatematik har på kunskap, pedagogik och elev. Som metod använder vi oss av en textanalysmed kvalitativ ansats. Genom vår analys får vi kunskap om hur de olika perspektiven pålärande kommer till uttryck i utvalda läromedel i matematik. Med hjälp av analysen kan viockså se att de tre läromedlen som vi valt ut skiljer sig åt i synen på kunskap, pedagogik ocheleven. Vi diskuterar även kring läromedlens interaktionsmöjligheter då en grundläggande deli vår uppsats är kommunikation och samspel. Vår slutsats är att de utvalda läromedlen harolika förutsättningar för dessa interaktionsmöjligheter, bland annat beroende på vilketperspektiv på lärande som främst genomsyrar läromedlet.

Författare

Josefin Nilsson Ulrika Lindström

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..