Sök:

Lärarstudenters möte med matematik

från grundskola till högskola


Alla människor bär på erfarenheter och upplevelser av olika slag. Frågan är hur våra tidigare erfarenheter påverkar oss. Studien belyser några lärarstudenters berättelser om mötet med ämnet matematik från grundskola till högskola. Studien behandlar faktorer i erhållen undervisning av betydelse för utvecklingen inom ämnet, samt hur tidigare erfarenheter kan komma att påverka den egna undervisningen i matematik. Eftersom studien inriktar sig på lärarstudenters berättelser användes en narrativ ansats med kvalitativa intervjuer som metod. Resultatet visar att matematikundervisningen i skolan har präglat lärarstudenterna på olika sätt. Några delger sina negativa erfarenheter medan andra berättar om sina positiva upplevelser. En slutsats som går att dra utifrån studien är att lärarstudenterna kan komma att påverkas av sina tidigare erfarenheter när de i framtiden skall utforma en egen undervisning. När lärarstudenterna beskriver hur de vill planera en matematikundervisning redogör de för en undervisning som skulle ha tillgodosett deras behov som elever i grundskolan. I diskussionen förs ett resonemang om hur lärande kan ske och matematikbokens betydelse i undervisningen.

Författare

Marina Gustafsson Lina Wallgren

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..