Sök:

Lärarperspektiv på grupprocesser

En studie om musiklärares erfarenheter av och kunskaper om gruppdynamiska processer i ensemblesituationer


Vi saknar en koppling mellan gruppdynamik och musikundervisning i vår utbildning. Frågor vi ställer oss är; spelar lärarens kunskap om grupprocesser någon roll för ensemblens utveckling? Påverkar lärarens medvetenhet om den egna lärarrollen ensemblen? Hur skapas en bra ensemblemiljö?I denna studie undersöker vi musiklärares erfarenheter av och kunskaper om gruppdynamiska processer kopplat till ensemblesituationer. Vi har intervjuat musiklärare som undervisar eller har undervisat i ensemblespel för att kunna ta del av deras erfarenheter och syn på gruppundervisning. Musiklärarna vi intervjuat undervisar på kulturskola och musikhögskola. Med ensemble syftar vi på grupper om minst två och max tjugofem personer, som utgör en grupp med instrumentalister spelandes olika instrument eller en grupp sångare.Resultatet av vår studie visar att de intervjuade lärarnas kunskap om gruppdynamiska processer grundar sig i erfarenhet och även om de inte regelbundet reflekterar över sin ledarroll så vet lärarna vad de värdesätter i en ledare. Gällande grupprocesser kan alla lärarna se att det finns rollfördelningar och statusplaceringar i gruppen och de arbetar för att jämna ut dessa. Lärarna harbred erfarenhet av att arbeta med grupper men få teoretiska begrepp om gruppdynamik. Slutligen ser vi att samtliga lärare till största del använder sig av ett sociokulturellt perspektiv på lärande.Vi hoppas att musiklärare som läser vårt arbete ska känna inspiration till att reflektera mer över sin syn på grupprocesser och ledarskap och hur det påverkar deras undervisning. Med musiklärare syftar vi på verksamma samt blivande musiklärare.

Författare

Mirjana Petrova Jenni Jeppsson Lindström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..