Sök:

Lärares upplevelser av sin situation och de eventuella förändringar som skett


Syftet med denna uppsats var att undersöka hur lärare upplever sin situation i skolan, och om situationen förändrats de senaste 10 åren. Då flertalet tidigare studier om lärare är kvantitativa så genomfördes denna undersökning kvalitativt med öppna enkäter där 11 lärare deltog. Dessa lärare var alla verksamma på samma grundskola. Resultatet visade att 10 av lärarna upplevde stress och tidsbrist i sitt arbete och många ansåg att en stor del av detta berodde på ökad dokumentation och pappersarbete. Många upplevde stress över att inte hinna med eleverna i den utsträckning de skulle önska. Uppfostran var en stor förändring då läroplanen idag har större betoning på skolans ansvar för uppfostran än vad den tidigare haft. Arbetet upplevdes dock som stimulerande av flertalet, speciellt då tiden tillfälligt räcker till. En annan förändring var arbetslag där flertalet lärare ingår och delar på arbetsuppgifter och reflektioner. Arbetet i arbetslag ansågs vara positivt.

Författare

Erica Stenberg

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..