Sök:

Lärares upplevelse av drogförebyggande arbete - en intervjustudie


Syftet med föreliggande studie var att ur ett folkhälsoperspektivundersöka hur år 6-9-lärare upplever skolans drogförebyggandearbete. Sexton intervjuer genomfördes med år 6-9-lärare somarbetat heltid sedan 2002. Intervjuerna analyserades med hjälpav en kvalitativ innehållsanalys. Tre kategorier som beskrev hurlärare upplevde skolans drogförebyggande arbete framkom: Attbidra till elevers självinsikt, Skilda förutsättningar och Läraresgrad av engagemang. Dessa utgör tillsammans det övergripandetemat: Ambivalens i stöd, samverkan och struktur.Informanterna beskrev att arbete med värdegrund i skolorna ärpositivt och att det uppskattas av både elever och personal. Enoenighet framkom beträffande hur stort ansvar som bör läggaspå lärare i drogförebyggande sammanhang och vilken personliginställning som är önskvärd. Informanterna beskrev också olikagrader av engagemang i det drogförebyggande arbetet. Ingen avinformanterna upplevde LAST?N-projektet som negativt utanväntade sig en vidareutveckling av det påbörjade arbetet.Forskning bör fortsättningsvis bevaka hur detdrogförebyggande arbetet fortlöper, samt även leda tillutformning av en handlingsplan som kan fungera som mall förde olika skolornas handlingsplaner. Riktlinjer bör tas fram föratt involvera all skolpersonal samt andra arenor så attungdomarna får en enhetlig värdering och attityd frånsamhället.

Författare

Emma Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..