Lärares tankar om undervisningens utformning i matematik med kursplanen som utgångspunkt
Syftet med denna studie var att ta reda på vilka arbetsformer och arbetssätt som lärare använder sig av i sin matematikundervisning och vad dessa val grundar sig på. Vidare var syftet att ta reda på hur läraren arbetar och om utgångspunkten utgörs av de mål som finns i kursplanen. Utifrån syftet har vi diskuterat uttrycket ?mål att sträva mot? i kursplanen och kompetensmålen, som är en möjlig tolkning till strävansmålen. Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer där fem matematiklärare intervjuats. Undersökningen har utförts i grundskolans senare år och på en gymnasieskola, båda belägna i Norrbotten. Resultatet visar att lärarna generellt sett bedriver en traditionell undervisning där läraren har en genomgång på tavlan i helklass följt av individuellt arbete i läroboken. Resultatet tyder också på att lärarna inte i så stor utsträckning utgår från kursplanens mål att sträva mot. Detta på grund av att de hade svårt att tolka kursplanen i matematik som får till följd av att många av de kompetenser som finns i kursplanen går förlorade. Tidsaspekten nämns som den främsta orsaken till den låga variationen av arbetssätt och arbetsformer och att lärarna inte hinner reflektera nog mycket kring kursplanens uttryck och innehåll.