Sök:

Lärares tankar om undervisningens utformning i matematik med kursplanen som utgångspunkt


Syftet med denna studie var att ta reda på vilka arbetsformer och arbetssätt som lärare använder sig av i sin matematikundervisning och vad dessa val grundar sig på. Vidare var syftet att ta reda på hur läraren arbetar och om utgångspunkten utgörs av de mål som finns i kursplanen. Utifrån syftet har vi diskuterat uttrycket ?mål att sträva mot? i kursplanen och kompetensmålen, som är en möjlig tolkning till strävansmålen. Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer där fem matematiklärare intervjuats. Undersökningen har utförts i grundskolans senare år och på en gymnasieskola, båda belägna i Norrbotten. Resultatet visar att lärarna generellt sett bedriver en traditionell undervisning där läraren har en genomgång på tavlan i helklass följt av individuellt arbete i läroboken. Resultatet tyder också på att lärarna inte i så stor utsträckning utgår från kursplanens mål att sträva mot. Detta på grund av att de hade svårt att tolka kursplanen i matematik som får till följd av att många av de kompetenser som finns i kursplanen går förlorade. Tidsaspekten nämns som den främsta orsaken till den låga variationen av arbetssätt och arbetsformer och att lärarna inte hinner reflektera nog mycket kring kursplanens uttryck och innehåll.

Författare

Jens Mölgaard Linnea Gjersvold

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..