Sök:

Lärares strategier i klassrummet att stötta, anpassa och skapa ordning


Syfte: Syftet är att öka förståelsen för lärares strategier i klassrummet, genom att ta reda på vilka kommunikativa strategier lärare använder sig av för att underlätta undervisningssituationen för alla elever i klassen, samt vilka strategier de använder sig av för att hantera mångfalden av elever och anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov.Teori: I inledningen av mitt teoriavsnitt redogör jag kort för de olika perspektiv på specialpedagogik som ofta framhålls. Utifrån en sociokulturell forskningsansats, har jag angett en syn på kunskap och lärande, som ett socialt fenomen, vilket sker i interaktion med andra. Ur ett sociokulturellt perspektiv spelar läraren en viktig roll för elevers lärande, i rollen som den mer kompetente vägledaren. Genom att läraren tar reda på vilken kunskapsnivå eleven befinner sig och stödja just där, kan läraren ge ett stöd i verklig mening. För att i teorin fånga in lärares strategier som inte bara har med lärande att göra redogör jag också för teorier om social ordning, vilka hör ihop med lärarens roll som ledare i klassrummet.Metod: Metoden är etnografiskt inspirerad och den insamlingsmetod jag har använt mig av är deltagande observationer, vilka jag har dokumenterat med hjälp av att skriva fältanteckningar. Föremål för mina observationer har varit de lärare, som jag träffade på, genom att följa en klass i år 7, under fyra dagar våren 2010.Resultat: I mina resultat fann jag att lärare använder sig av kommunikativa strategier för att stötta elevers lärande och av strategier som går ut att på att organisera och individualisera undervisningen. De kommunikativa strategierna som lärarna använde sig av var, att ge elever kommunikativa stöttor och att skapa social ordning. Under temat kommunikativa stöttor fann jag att lärarna ställde öppna frågor till eleverna samt förde stödjande resonemang för att se var eleverna befinner sig i sitt lärande samt för att ge elevernas röster utrymme i undervisningen. Under temat social ordning fann jag att lärarna dels tillrättavisade elever, för att socialt fostra dem, men också att de ställde slutna frågor, för att skapa social kontroll. De strategier lärare använder sig av för att anpassa undervisningen utifrån elevers olika behov, var att individualisering genom att gå runt bland eleverna och anpassa materialet. Lärarna erbjöd också eleverna stöd och struktur i undervisningen, genom gemensamma rutiner för skoldagen, men också genom väl inarbetade rutiner under lektionerna. En central slutsats i mitt arbete är att lärande och upprätthållande av social ordning är två parallella processer som läraren hanterar i klassrummet.

Författare

Pauline Arnesson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..