Sök:

Lärares arbetstid och arbetsbelastning En studie av hur lärare hanterar sin arbetstid


Syftet med detta arbete har varit att om möjligt få reda på hur några lärare upplever sin arbetssituation. Hörnstenarna i arbetet är lärares arbetstid, arbetsbelastning och arbetsuppgifter. I arbetet har några lärares syn på sin arbetssituation jämförts med intentionerna i lärarnas fackliga avtal. För att få svar på mina frågeställningar har fem intervjuer genomförts. De fackliga avtalen har studerats och dessutom innehåller arbetet forskning och erfarenheter som rör lärares arbetssituation. Jag har i arbetet kommit fram till att den upplevda arbetsbelastningen bland verksamma lärare skiljer sig väsentligt mellan olika individer. Lärarnas arbetsuppgifter är många men beroende på effektivitet och prioriteringar kan arbetsbelastningen variera. Arbetstiden är beroende av vad lärarna prioriterar i livet och vad de har för syn på lärarprofessionalism. Lärarna sätter sällan sin arbetssituation i kontrast till de fackliga avtalen. De flesta lärarna anser att arbetsbelastningen är högoch arbetet visar även att skolans tidsorganisering kan påverka lärarnas arbetsbörda så att den upplevda arbetssituationen möjligtvis blir mer acceptabel. Lärarna har olika strategier för att orka arbeta, det kan vara allt från att ha ett rikt familjeliv eller att ägna sig åt fritidsintressen som kan koppla bort tankarna från arbetet.

Författare

Jessica Runqvist

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..