Sök:

Lärarens förmåga i klassrummet

En kvalitativ intervjustudie av förstelärares och gymnasieelevers erfarenhet av lärarens yrkesskicklighet och god undervisning


Syftet är att synliggöra förstelärares och elevers erfarenhet av den pedagogiska verksamheten i svensk grundskola och inriktar sig på att undersöka hur en god lärandemiljö ser ut och skapas av läraren. Studien har utgått från två olika urvalsgrupper: förstelärare årskurs 7-9 och elever som genomgått svensk grundskola.  Insamlingen av data har skett genom semistrukturerade personliga intervjuer av tre förstelärare och tre gruppintervjuer med elevgrupper. I resultatet framkom att lärarens kompetens och yrkesskicklighet har en avgörande roll i skapandet av en god lärandemiljö. Lärarens förmåga att skapa relationer, motivera elever och individanpassa har stor betydelse. Även lärarens ämneskompetens, förmåga att planera och inta en professionell roll betonas. I studien diskuterades det ökade elevantalet i undervisningsgrupperna, skolledningen, ombyggnationer, lokala regler, elever med särskilda behov, lärarens privatliv och lärarens ämnes-och ledarkompetens som påverkansfaktorer på lärandemiljön i skolan. Ur resultatet kan uttydas att läraren har en avgörande påverkanskraft på lärandemiljön, där läraren behöver inneha förmåga att skapa ett gott klassrumsklimat, samtidigt som hen ska äga förmågan att bygga goda relationer, skapa lust, delaktighet och möjligheter för eleverna. Slutligen diskuteras och fastslår studien lärarens komplexa uppgifter och roll.

Författare

Natalie El-Hage Linda Bergström

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..