Sök:

Lärande och lärandemiljöer i I Ur och Skur


Syftet med studien är att belysa hur pedagoger i I Ur och Skur verksamheter ser på lärande samt vilka lärandemiljöer de använder sig av. För att besvara vårt syfte valde vi att göra en kvalitativ studie med sex semistrukturerade intervjuer med verksamma och utbildade pedagoger. I vår studie deltog två I Ur och Skur förskolor och två I Ur och Skur skolor och vårt resultat visade att alla verksamheter använder sig av både inomhusmiljön och utomhusmiljön som lärandemiljöer. De arbetar med utomhuspedagogik, tematiskt utifrån barnens intresse. Skolorna arbetar med upplevelsebaserad inlärning där alla sinnena aktiveras. I förskolorna arbetar pedagogerna med att lärandet ska vara lustfyllt. Vår slutsats var att pedagogerna i I Ur och Skur verksamheterna i vår studie behöver få djupare kunskap i användandet av olika lärandemiljöer för att på så sätt bättre kunna motivera och utnyttja de olika lärandemiljöerna som finns.

Författare

Karin Hessler Kristina Lundqvist

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..