Lärande - en resa mot nya mål
Teori: Att uppnå lärande är ett komplext samspel mellan olika faktorer. Några viktiga ledord
är aktivitet, verklighetsanknytning, variation, kommunikation, reflektion samt lust och glädje.
Syfte: Jag har i min aktion valt att följa elevers lärande inom matematik. Syftet är att genom
att förändra arbetssätt och pröva många olika vägar för att nå de mål som finns i kursplanerna,
få elever som är mer engagerade i matematik och på så sätt uppnå bättre lärande. Utöver att
följa elevernas läroprocesser och vilka mål som nås har jag även följt elevernas inställning till
matematikämnet för att se om förändrade arbetssätt påverkar lusten och glädjen.
Resultat: Kunskapstest i två olika klasser visade på skillnader i förståelsen av
procentavsnittet till förmån för den klass som deltagit i aktionen. För övrigt gick det inte att
utläsa några anmärkningsvärda skillnader. Kunskapstestet mäter inte förmåga att lösa
problem, samarbetsförmåga, kreativitet eller förmåga att kommunicera matematik, vilket är
färdigheter som klassen arbetat mycket med. Vad det gäller elevernas syn på matematikämnet
tycks varierande arbetssätt kunna påverka inställningen till matematik positivt.