Sök:

Lär dig se och lyssna -skapa individuellt och kollektivt lärande hos lärare i ett arbetslag


I mitt yrke som lärare ingår det bland annat att driva skolutveckling. Med skolutveckling kanmenas att man förändrar sitt arbete utifrån de erfarenheter man gör i sin vardag i skolan.Genom att ifrågasätta sitt yrke hamnar man i en utvecklingsprocess vilken innebär att manutvärderar det man gör, förändrar det man gjorde om det inte var bra, utvärderar igen ochförändrar åter och så håller det på. Jag har under de senaste fyra åren haft möjligheten attutbilda mig inom aktionslärande och aktionsforskning vilket handlar just om dettaprocessinriktade sätt. Inom ramen av kursen ingår det att skriva en uppsats och jag valde mittarbetslag som arena för att se hur jag genom en aktion kunde påverka mina kollegor till ettökat lärande om sig själva i sina roller som lärare. Syftet med uppsatsen är att dokumenteraden lärandeprocess som blivit när vi mer medvetet tar tag i något vi vill förändra ochfrågeställningen jag har utgått från har varit: Hur utveckla lärares lärande i arbetslagetgenom observation och reflektion över varandras undervisning?För att beskriva aktionen på ett kortfattat sätt kan man säga att kollegorna i arbetslagettillsammans har läst en bok om olika ledarstilar i klassrummet, därefter observerat varandra iklassrummet, sedan har observatör och observerad samtalat om det som hände i klassrummetoch slutligen diskuterades det observerade på arbetslagsmöten. De metoder som använts harvarit observation, muntlig reflektion och individuell logg. Min roll i arbetet har bestått av attjag dels varit en aktör som observerat och observerats, dels varit yrkesutvecklare som drivitarbetet framåt med bland annat frågor.Det sätt varpå jag ser på lärande tar sin utgångspunkt i Marton, Booth´s (2000) synsätt, vilkainte skiljer på människa och värld. De menar att de hänger ihop och människan ingår därför ien helhet vilken kan brytas upp i delar för att åter sättas ihop i en helhet. Jag ser mitt arbetslagsom kopplat till världen på samma sätt. Arbetslaget valde att ur världen plocka fram en frågaom vem jag är i klassrummet, vilket just var upptakten till denna aktion. Genom den empiri -loggboksanteckningar, utvärderingssvar, observationsresultat - som jag skaffat mig under dentid vi utfört aktionen, så har det visat sig att man genom att lära sig använda sig av de tvåsinnena syn och hörsel lär man sig också att utbyta erfarenheter, att sätta ord på sinaerfarenheter, att lära sig om sig själv, att stärka sina kollegors identitet och självkänsla. Dekonsekvenser vårt lärande har fått i arbetslaget har varit att vi fått en ro bland kollegorna iarbetslaget, att vi blivit bättre på att fokusera på våra möten, att vi har metoder för hur mankan lära sig i sitt yrke och några har även förändrat sitt sätt att planera sin undervisning på.

Författare

Anna Magnusson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..