Sök:

Länka IT-verksamhet med affärsverksamhet

IT-personalens förståelse


Ett återkommande problem är att IT-verksamheten fungerar som en stat i staten: att IT-verksamheten inte är i enhetlighet med affärsverksamheten som den ska stödja. Det finns forskningsområden där teorier utvecklats för att kunna hantera detta problem och jag har titta på Alignment och IT-management. Istället för att kalla det Alignment har jag valt att kalla detta för länkning: att man ska länka samman IT-verksamhet med affärsverksamhet så att de går i samma riktning. Jag har förstått att det mest grundläggande, när det handlar om länkning, är att via strategier försöka få IT-verksamheten att harmonisera med affärsverksamheten. Men strategier är artefakter och det är IT-personal som utför arbetet som ska stödja affärsverksamheten. Det handlar därför också om att IT-personal måste förstå affärsverksamheten för att en länkning ska fungera, detta är en viktig länkningsfaktor. Jag har valt att fokusera på den länkningsfaktorn och arbetat mot att besvara följande problemställning: hur förståelsen för affärsverksamhetenska kunna ökas hos IT-personal? Mitt syfte med denna uppsats har varit att bidra med kunskap till Alignment- forskningen genom att utreda denna länkningsfaktor. Mitt mål har då varit att komma fram till ett antal faktorer som påverkar skapandet av förståelse hos IT-personal för affärsverksamheten. Genom att göra en fallstudie har jag besvarat problemställningen och kommit fram till ett antal faktorer som är viktiga för IT-personalen i deras förståelseskapande av affärsverksamheten. Fallstudien utfördes på ett företag inom pappersindustrin, där jag valde att fokusera på den mest IT-kritiska delen av affärsverksamheten. Via intervjuer som datainsamlingsmetoden fick jag uttömmande information om händelser, processer, erfarenheter. Detta gav mig en empiri som jag analyserade med hjälp av teorier från Alignment, Knowledge Management och ManagingUnderstanding. Slutsatserna jag nådde fram till var om vilka faktorer som främjar förståelseskapande hos IT-personal av affärsverksamheten.

Författare

Sandra Jonsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..